FAQ
Vaak gestelde vragen
Over Fincasso
Wie is Fincasso?

Wij zijn een jong dynamisch incassobureau dat steeds hetzelfde doel stelt: zorgen dat iedereen krijgt waar ze recht op hebben. Het veilig, eerlijk en snel innen van jouw schuldvorderingen is onze prioriteit.

Waarom incasso?

Onbetaalde facturen kunnen je direct of op termijn in een financieel lastige situatie brengen. Het is daarom belangrijk dat er snel en gepast wordt gereageerd. Incasso is de aangewezen procedure om deze onwenselijke financiële gevolgen te vermijden.

Waarom zou ik Fincasso gebruiken?

Fincasso ontzorgt je meteen nadat je gemakkelijk je facturen hebt geüpload. Dit betekent dat je jouw kostbare tijd niet moet verliezen aan je debiteur. Daarnaast garandeert Fincasso een snelle en efficiënte afhandeling van jouw dossier. Met andere woorden, heb je geen kopzorgen en sneller je geld.

Hoe werkt Fincasso?

 

  1. Je dient online je onbetaalde factuur in. Gratis. Als je nog andere documenten bezit, dan mag je deze ook indienen. Zodra we alle informatie hebben, gaan we aan de slag.
  2. Vanaf het ontvangen van je vordering nemen we al het contact over met je debiteur. We houden je ook op de hoogte als we zelf meer informatie krijgen.
  3. De volgende stap is het sturen van een aanmaning. Je debiteur ontvangt een aanmaningsbrief van ons. Hierin staat de onbetaalde factuur en geven we een betalingstermijn afhankelijk van de soort vordering en de verplichte wettelijke voorschriften.
  4. Hierna wachten we de reactie af van je debiteur. Deze is bepalend voor het verdere verloop van het (f)incassotraject. Scenario 1: Je debiteur heeft de aanmaning ontvangen en houdt zich aan de betalingstermijn. Je factuur wordt geïnd. Je ontvangt dus ook je geld. Of je debiteur geeft aan om mee te werken aan een afbetalingsplan op aanvaardbare termijn. Scenario 2: Heeft jouw debiteur nog steeds niet betaald? Of is er zelfs geen reactie? Dan sturen we een tweede aanmaningsbrief/mail. Of een juridische procedure opstarten. Geeft je debiteur aan dat het betalen nu niet lukt? Dan stellen we een afbetalingsplan op. Dit volgen we ook consequent op.
  5. Als er nu nog steeds geen reactie is van je debiteur of hij nog steeds niet betaald is het tijd om een advocaat en gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Dit is de juridische procedure. De advocaat zal oordelen of hij gebruik kan maken van de IOS-procedure dan wel zich naar de rechter moet wenden.
  6. Na de uitvoerbaarverklaring van het proces-verbaal van niet-betwisting door een magistraat (IOS procedure) of na het bekomen van een vonnis, start de uitvoering ervan. De tandem advocaat-gerechtsdeurwaarder behandelen het verder. Deze dienst is inbegrepen in je prijs.
Wat kost Fincasso?

Fincasso werkt volgens “no cure no pay”. Dit betekent dat je in principe niets betaalt. Je ontvangt je volledige onbetaalde facturen. Uitzonderlijk is aan bepaalde diensten een afwijkende vergoeding verbonden die gemakkelijk te raadplegen is op “Gratis Innen

De enige situatie waarin je wel iets betaalt, is het geval waarin jouw vordering oninbaar is. Dan betaal je echter enkel de door ons voorgeschoten gerechtsdeurwaarderskosten. Wij vragen evenwel altijd toestemming om deze kosten bloot te stellen.

Hoe stuur ik mijn facturen naar Fincasso?

Wij hebben gekozen om alles via de elektronische weg te doen. Dit betekent dat je simpelweg je factuur uploadt via onze website. Het grote voordeel is dat dit slechts enkele minuten van je tijd vraagt.

Hoe worden gegevens bescherm/bewaard door Fincasso?

De toegang tot de door jouw opgestuurde bestanden, wordt uitsluitend voorbehouden aan Fincasso. Onze IT’ers zorgen dat zowel jouw gegevens als die van je debiteur op een veilige wijze worden opgeslagen.

Hoe voorkomt Fincasso relatieschade met mijn debiteur?

Wij plaatsen ons telkens in de schoenen van de klant, waardoor een duurzame klantenbenadering kan worden gewaarborgd. Bij Fincasso vinden wij dit zéér belangrijk. We geloven in het opbouwen van sterke relaties.

Hoe loopt het contact via Fincasso?

Vanaf het ontvangen van je vordering nemen we al het contact over met je debiteur. Fincasso communiceert op een geschikte en transparante manier met jouw debiteur. Ervaring leert ons dat een goede communicatie onmisbaar is voor een goede verstandhouding tussen alle betrokken partijen.

Wat als mijn debiteur mij reeds betaald heeft?

Dat horen we graag! Contacteer ons zodat wij het dossier kunnen afronden. Dit geldt ook als je een gedeeltelijke betaling hebt ontvangen.

Wat als mijn debiteur een afbetalingsplan wil?

In bepaalde gevallen biedt dit een oplossing. Fincasso gaat na of dit geschikt is. Onze experten kunnen in onderling overleg met jou en je debiteur ook een afbetalingsplan goedkeuren/ voorstellen.

Wat als mijn debiteur nog steeds niet reageert?

Dan schakelen we de laatste optie in: de juridische procedure. Deze bestaat uit ofwel de IOS-procedure ofwel de gerechtelijke procedure.

Wat is de IOS-procedure?

De IOS-procedure is een administratieve procedure ter invordering van onbetwiste geldschulden. De procedure wordt ingeleid door een aanmaning tot betaling (betekend door gerechtsdeurwaarder). Deze procedure is enkel van toepassing op B2B-relaties. Het voordeel van de IOS-procedure is dat een uitvoerbare titel kan worden verkregen zonder langs de rechter te moeten. Dit bespaart je dus tijd en geld.

Wat als de debiteur de aanmaning tot betalen negeert?

De debiteur heeft een periode van één maand de tijd om te reageren. Doet hij dit niet, dan wordt verondersteld dat hij de schuld niet betwist. De procedure zal dus verdergaan. Concreet zal 8 dagen na die periode de gerechtsdeurwaarder een proces-verbaal van niet betwisting opstellen. Als het pv uitvoerbaar verklaard wordt door een magistraat kan het gebruikt worden om de gedwongen invordering op te starten.

Wat als de debiteur de aanmaning tot betalen betwist?

De debiteur moet dan binnen een periode van één maand de redenen van de betwisting opgeven. De gegronde betwisting stopt de IOS-procedure. Als gevolg, kan de schuldeiser de schuld enkel nog via de gewone rechtbank invorderen.

Wat gebeurt er als ik mijn debiteur dagvaard?

Een dagvaarding houdt in dat je jouw debiteur officieel in kennis stelt dat je je tot de rechtbank wendt om de vordering gedwongen te laten innen. De gerechtelijke procedure wordt dus ingeleid.

Are some terms and/or concepts not quite clear?
Still have questions? Then contact us via chat, mail
or the phone number 0800 82 133

Ik wil mijn geld ontvangen
error: Helaas, deze content is beschermd!

On this website we use first or third-party tools that store small files (<i>cookie</i>) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (<i>technical cookies</i>), to generate navigation usage reports (<i>statistics cookies</i>) and to suitable advertise our services/products (<i>profiling cookies</i>). We can directly use technical cookies, but <u>you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies</u>. <b>Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience</b>.